aku bukanlah superman…

Posted: September 4, 2009 in thiS.mY.LifE.

chrome-superman-logo

Pertama kali dgr lagu nih : “pa diaa… superman2”

2 kali : merdu jugeeee…

3 kali dan seterus nyer: layan~~~

kepada yg xpernah mendengar, lagu ni adalah lagu dendangan anak2 ahmad dhani yg dikenali sbg the lucky laki tajuk lagu : bukan superman.

Bukanlah lagu ini yg aku ingin kupas, akan tetapi ade bait-bait lirik lagu ini yg menjadi perhatian aku.

” air mata itu dalah tanda kelemahan “

benarkah air mata itu tanda kelemahan?? mengapa perempuan selalu dikaitkan dg air mata?? lemah kah perempuan???. maka, post kali ini, aku akan rungkai kekusutan yg aku sendiri kusutkan, “air mata”. (kekeke)

“..dan bahawasanya Dia lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis.” (An Najm : 43)

Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumber nya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering, sepertilah sungai yang mengalir ke laut ia tidak pernah berhenti.

Walaupon begitu, terdapat tangisan yg dituntut.

  • tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan seksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api Neraka.

Terdapat juga tangisan yg xdituntut.

  1. Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita, bukan kah Tuhan yang telah menentukannya. (teringat ms zaman muda2 xdpt course medic, menangis woo)
  2. Janganlah menangis menonton filem hindustan itu kan cuma lakonan. (teringat kenangan tgk citer kabhi khushi kabhi ghum, bile shah rukh nanges, aku pon……)
  3. Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.  (???????)
  4. Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan. (yg dpt P1 tu, sabo la yer…)
  5. Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan. (renung2kan… )

Dan aku juga tertarik pd satu ayat

sekeras apapun, hati lelaki akan tetap luluh pada tangisan wanita yang di cintai nya

aku pelik. aku tertanya. aku buntu. kenapa ia boleh berlaku??? mengapa dgn air mata?? persoalan yg tiada jawapan… dan hingga kini, aku masih berfikir. akhirnya, tinggal tanda tanya…..

kalau bg pihak adam pula, mereka akan bertanya “nape pompuan  senang sgt nanges, sikit2 nangis??” yg ini aku bertemu jwpn nyer:

“Kuberikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah “air mata kehidupan.”

maka, ingatlah sekuat-kuat lelaki pasti tunduk dgn air mata wanita. Dan lelaki yg baek xkan membuat perempuan menangis. ia bukan lah kelemahan akan tetapi “air mata kehidupan”. Dan perempuan, gunakan anugerah ini SEBAEKnyer (hehehehee)

tears with no worries

renung2kan dan selamat beramal

.:pEacE:.

sumber:www.geocities.com/saturibusatuemail/menu/120.htm

Advertisements
Comments
  1. KaReT says:

    air mata bg pompuan ialah salah satu cara utk meluahkan perasaan…
    utk bg hati kosong blk…

    • kak S says:

      org kta air mata tu senjata org pmpuan..hehe..xtau la btol ke x..tp klu laki tgk,klu dia btol2 gentlemen,mmg akn lembut hati dia..laki xkn biarkn pmpuan nangis kn..

      nangis ni mcm ketawa gk..utk luahkn emosi..mcm ketawa leh bg kbaikn utk kta,nangis pun sma gk..yela,xkn nk pendam ja smua bnd kn..leh gila wo..tp mcm ketawa gk,nangis ni pun xelok gk brlebih2han..wat la skdar yg ptut..

      bg lelaki lak,menangis mmg nmpk mcm lmah..sbb tu rmai xtau yg laki ni klu dok sorg2,mmg dia nangis klu ada papa yg sedih..hehe..n slalunya laki x nangis utk dri sindri,tp utk org2 yg rpat ngn dia..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s