saya terima kalau dia jodoh saya…

Posted: August 13, 2009 in Uncategorized

Pada suatu tengah hari yg ceria, aku sedang menikmati lunch aku bersama2 dengan kakak2 company aku. Tengah dok khusyuk makan, aku tertarik dengan topik yang mereka bincangkan “NUR KASIH”. Aku macam biasa, blurr2 sket.. Lalu tanpa perasaan aku bertanya “nurkasih??” dgn mimik muka yg jelek dan pelik.. kakak menjawab “a’ah, best cerita tuh” aku bertya lagik, “cerita melayu ke??” depa menjawab “a’ah, xtgk ke?? tgh hot skrg” aku dlm hati…”ooooooooookkkk, cerita melayu… xlayan..”

Nak dijadikan cerita, kerana terlalu curious dgn ke-best-an cerita tuh, aku pon donlod la.. Agak lama gak la, terperam kat dalam laptop aku tuh.. Akhir nya pada mlm jumaat yg lepas, tengah rilek2 walaupon research xsiap lagik, tetibe terbuka hati aku untuk menonton nyer. aku dah donlod 10 episod, dibawah ini, aku coretkan perjalanan tontonan aku:

episod 1: hurm… ok.. ade pengisian

episod 2: ok… boleh tgk

episod 3: hurm… cam ok ja kalu tgk episod yg seterus nya…

episod 4: nape perlu begitu??!!! nape die?? bukan yg sorunk lagi tuh?? dunia kejam!! (lebeh beremosi)

episod 5: lupa nak donlod… wa!!!! aku terseksa

episod 6: juga turut lupa untuk didonlod… batin ku merana

episod 7: kurang ajaq punyer jantan!! $%%^^&$$ btol!!! ko ingat ko hensem!!!

episod 8: oooo aidil… wujudkah lelaki seperti mu…

episod 9: padan muka ko!! budget ko hot la!!!

episod 10: aku terkesima… mengapa ade lelaki seperti dia…

hehehehe… untuk maklumat lanjut sila layari http://www.syok.org untuk mendonlod cerita ini.

Truely say, aku jatuh cinta dgn cerita nih… xtao nape. nak kate hero, hancus.. nak kata heroin, kaku mcm tiang… nak kate aidil… hurm… mungkin.. kekekeke.. mungkin terpesona dgn jalan cerita yg digarap baek oleh pengarah, skrip yg meruntun jiwa dan penuh pengisian juga xdapat dinafikan lakonan pelakon2.

Perkahwinan ditentukan keluarga…. hurm… itula yg ingin aku kupas.

selepas menonton, aku terfikir, perlukah hidup bersama dgan org yg kita tidak cintai??? apakah kesudahan cinta yg xpernah bermula?? akan bahagiakah tanpa ada sekelumit rasa cinta?? Adakah org yg akan terluka kerana jodoh ditentukan keluarga ini??? adakah keadaan begitu memaksa hampir kita tidak boleh membela diri untuk berkata “tidak”??

Jika di jengah maksud perkahwinan itu, ia adalh penyatuan dua jiwa. akan tetapi, bagaimanakah 2 jiwa bersatu jika tiada kerelaan?? soalan yg cukup perit: “akan bahagiakah mereka nnti??”

Jika situasi ini berlaku kepada anda, apakah yg akan anda lakukan???

tolak : bermakna mengecewakan keluarga. mungkin juga terpaksa meninggalkan awek/balak yg dicintai. sanggupkah anda dilabel sebgai pengkhianat cinta!! tu diaaaa…

terima: anda tempah bala sendiri!!! hehehe…

rumitkan??

ape konklusi nyer?? post kali nih.. aku delay konklusi aku… aku akn update konklusi aku selasa next week, insyaAllah.. kerana, aku ingin dengar apakah konklusi pembaca2 sendiri…. hehehe… aku menunggu konklusi kalian…

::pEacE::

As I promised, konklusi yg aku delay…. kekekeke… jika aku, aku akan memilih untuk membuat pilihan sendiri.. hehehe namun, jika antara pilihan aku atao pilihan keluarga, aku akn pilih pilihan keluarga. Bukan berniat menjadi pengkhianat cinta atao pengecut, tetapi percaya pada pilihan ibu bapa yg telah melahirkan dan menjaga sejak kecil. dan satu bende yg aku percaya, cinta boleh dipupuk, dgn syarat sudi untuk memberi ruang untuk dicintai dan mencintai.

maka, rakan2… jika pernah kecewa untuk sekali, jgn takut untuk mencuba kali kedua.. kerana sesungguh nya.. sentiasa ada cinta untuk kita…

…peace…

Comments
  1. OnlyMe says:

    hmm…
    most of my family belah my dad, kawen tanpa cinta…
    like my pak chak…
    time die nk kawen dulu, die suruh org carikan…
    then ckp org kate “Ni ok x?”…
    then my pak chak kate ok…
    pastu kawen lah…
    same goes to my mak dak, pak lang…
    but belah my mom, semua kawen coz cinta…
    yg blh aku conclude…
    bile cinta lepas kawen ni, suami akan sgt amat syg dan amat menghargai isterinya…
    amat syg…
    lain kalo tgh belah my mom…
    asyik2 ade problem…

    maybe yg susah terima family arrangement kalo dah ade bf or gf sendiri…
    so susah nk bt keputusan disitu…
    tp kalo dah jodoh, xkan kemana…
    hehehehehe….

  2. Qyra Humayra says:

    haha…
    best wooo cite 2!..
    cite 2 je kot aku dok tgk skang ni…
    mmg x miss la…klo ter miss pn, leh tgk kt http://www.tv3.com.my..
    hehe..pape pn, jln cite die agk cliche..tp, mmg best! pnuh pengisian..leh tgkap leleh oo klo hayati btul2..(dh pnh terjadi kat aku..haha..ngis2..=P)

  3. cik anonimus says:

    scare jujur nye…
    tiada la mampu saye memberi konklusi..
    kerana pada diri saya sendri..
    kdg2..harapkan saja perkahwinan keluarga..kerana saya sudah letih untuk mencari sendri. tp, belom juge pasti bhwa yg d pilihkan itu, rela spt kita..duh*
    soal ini, mmg sukar ntuk d rungkai kan..
    kdg2 terdetik d sudut hati..biar kan saja org tua ku memilih..namun, bila tiba d hari kejadian..terkulat2 melarikan dri..
    bingung sbntar*
    mgkin lantaran diri belom btol2 bersedia…
    soal mngecewa kan keluarga itus..mgkin boleh duduk dn bawa berbincg~ spt pengalaman d mana, saya berkata..
    bia la ma, kalau ada jodoh, ada la..
    namun, jauh d sudut hati, maseh mngharapkan si dia yg mmg x mgkin akan mnjadi nyata..
    maka?
    mgkin itu yg menyebabkan saya kdg2 redha dan tekad menyerah kan soal ini pada keluarga..i.allah.
    cinta itu boleh d semai, d pupuk..
    yakin akan pilihanNya..
    istikharah~ itu la sebaik2 nya..
    jika benar dia yg tercipta untuk membimbing kita, terima seadanya~ kita tidak mngetahui rencana Dia..Dia sebaik2 perencana..
    Wallahualam

    • northstar79 says:

      seperti nya cik anonimus sudah berputus asa menunggu cinta yg xkan tiba…
      akal boleh membelot, mulut boleh menipu namun tidak cinta dihati…
      seperti di blog sye ini, username boleh ditipu, email boleh direka namun tidak ip address…hehehe
      Jika, dia yg dinnti tidak memahami, apakh salh nyer cik anonimus memula kan dulu, sedangkan khadijah meminang nabi…
      namun, masih terpulg untk cik anonimus membuat pertimbgn, sentiasa ingat jika kesesatan carilah jln Allah, pasti bertemu jln pulang…
      akan tetapi, pastikan pertimbangan yg dbuat tidak mnimbulkan penyesalan dikemudian hari..
      kehidupan dgn penyesalan, sungguh derita…

      ::pEacE::

      • cik anonimus says:

        hehe~ benarkah?
        ntah. d pikirkan dalam2.
        dalam2.
        sgt dalam..
        terterjangkau dek akal pendek ini.
        putus asa.
        yerp. ayat yg tuntas lagi bernas.
        pape pon..
        njoy the single life first!!
        muahahahaa~
        well~ single is simpe ryte cik norida a.k.a kawan Nxxxxx…
        haha~ nk citer tuh nant!

  4. Anis says:

    salam to all…
    komen citer nie!
    mmg nmpk mcm cliche, tp at least ader kelainan dr drama2 di tv!
    at least yg nie nmpk suasana props sekitar yg lebih ‘melayu’
    adalah lebeh cliche kalau asyik tunjuk rumah agam besar+mercedes+pakai dedah sana sini…

    style mcm dlm novel, tp x seluruh cerita sbb kurg novel melayu mengupas cerita hingga ke tanah suci (bukan x ader..ader tp kurg!) novel pon mcm citer drama melayu la…citer org kaya & org miskin (realiti x sgt pon) kyalan jer lebeh

    kesimpulan citer nie, isteri dia mmg mintak cerai tp x dpt… adam kan berkeras! dia org berdua gak. aidil dgn org lein (in 15 episode)

    kalau saya…sy memilih terima pilihan keluarga! (iyer ker?) heee

  5. purplez says:

    sejujurnya,
    xtw nak bg komen
    sbb ni cam kearah perkahwinan dah
    tp
    kalo bg aku lah kan
    sekiranya aku mempunyai ‘teman’ dan teman aku tu ok dr semua segi especially agama
    aku akan pertahankn cintaku itu
    dan aku yakin
    parents aku mengetahui apa yg terbaik
    jika dorang mempunyai pilihan yg lebih tepat n bagus utk aku
    itu perlukan rundingan
    semua pihak
    especially kami yg kononya sedang bercinta ni
    papepun, usually parents xkejam
    dorang slalunye cube pertimbangkn
    insyaAllah..
    papepun, Tuhan Maha Mengetahui..dan Maha Adil..
    jika bukan jodoh kita ngn teman kita
    ada jodoh..
    xkan kemana..
    papepun, berdoalah..
    moga kita d satukan dgn org yg kita cintai..
    dan adalah terbaik d sisi Allah..

    • senah says:

      yep..senah stuju ngn purplez..
      bg kes senah,senah ikut famili sbb famili slalu stuju ngn apa yg senah wat..means mcm plihan senah,plihan famili gk..sblm mula dgn yg 1st n only ni,mmg famili dh stuju pun..hehehe..
      tp still kta xleh tggu ja jodoh mai..Allah xpnah ajar hamba-Nya dok diam smata2..seperti dlm pepatah ceta korea-jodoh adalah laluan yg kita sindri bina utk sesuatu hbungn..jd utk cik anonimus yg agak2 sy knal n cik karet yg slalu kta tggu jodoh mai ja,renungkn lah ayat ni..hehe..

  6. rugrats says:

    agak susah nak menjawab persoalan cik northstar.. di kalangan member2 rugrats sendiri, ada yg kahwin pilihan org tua, ada yg kahwin pilihan sendiri.. dari pengamatan rugrats (ayat dramatis skit, ‘pengamatan’), member2 yg kahwin pilihan sendiri, bila lepas kahwin, diorang lebih loving atau dgn kata lain, lebih romantik.. yg pilihan org tua plk, biasenye yg kurang romantik, dan ade jgk yg husband atau wife buat hal..

    ade member rugrats yg pilih untuk kahwin dgn pilihan org tua.. hidup bahagia sampai anak bape org, tiba2 jumpe perempuan lain, dia main kayu tiga, tiba2 cakap ini baru cinta sejati dia, wife dia hanyalah pilihan org tua.. hmm.. kita org luar tak boleh judge sbb kita tak alami, yg alami akan lebih mengetahui.. kita yg melihat sekadar boleh jadikan diri sendiri untuk lebih berhati2 dgn pilihan yg akan kita buat..

    sukar untuk kita jangka mana yg akan lebih bahagia, sbb kalau dah tersurat akan timbul masalah, tak kira pilihan org tua atau pilihan sendiri, masalah tetap akan timbul.. kalau dah tersurat akan kekal bahagia, tak kira pilihan org tua atau pilihan sendiri, bahagialah kita, insyaallah..

    tak semestinya kalau org lain yg kahwin pilihan keluarga tak bahagia, kita jugak akan tak bahagia kalau kahwin pilihan keluarga..
    tak semestinya kalau org lain yg kahwin pilihan sendiri tak bahagia, kita jugak akan tak bahagia kalau kahwin pilihan sendiri..
    Allah lebih mengetahui yg mana yg terbaik untuk kita, dan siapa yg paling sesuai untuk kita..

    kadang2, (ditekankan di sini, kadang2, hehe), org tua boleh ‘menjangka’ buruk atau baik bakal pasangan.. org yg tgh hangat bercinta tak akan nampak keburukan pasangan, dah dikaburi dengan cinta.. kalau nampak skalipun, dia pasti akan compromise, sebab tu org kata cinta itu buta, hehe. itulah gunanya org tua punye approval, kalau baik di mata kita dan baik jugak di mata org tua, insyaallah baiklah dia.. kalau baik di mata kita, dan buruk di mata org tua, mungkin kita perlu mintak second, third, fourth, fifth, sixth, seventh opinion.. kalau semuanya nampak buruk maka sahlah kita mempunyai masalah buta atau rabun ayam, ekekeke. tp kalau banyak yg nampak baik, insyaallah baiklah dia, dan maybe kita cuba untuk yakinkan parents sendiri..

    amatlah bernasib malang kalau org tua yg memilih pulak cuma tengok paras rupa dan pangkat je, ekekek. kes2 mcm ni, better la pilihan sendiri je kot? huhu tepuk dada tanya selera..

    mulanya rugrats dulu agak cenderung jugak untuk memilih arranged marriage, biar org tua yg pilih yg terbaik untuk diri kita..
    tp setelah kagum melihat ustaz2 rugrats ramai yg pernah jatuh cinta, terus berusaha untuk meminang dan berkahwin dgn pilihan hati masing2, hidup bahagia, selalu pulak bantu matchmake (dgn cara yg betul, dgn terus merisik, dan disusuli dgn meminang), selalu bercerita keindahan perasaan cinta, perasaan yg suci, yg indah, dan perasaan nikmat yg kita akan rase bila dapat berkahwin dengan pilihan hati, tak menghalang jika kita jatuh cinta malah lagi memberi sokongan dan menggalakkan untuk kita berkahwin , rugrats pun berfikir lagi, “aku pun nak kahwin dgn pilihan aku sendiri”, hikhik..

    lalu rugrats memutuskan untuk berserah pada qada’ dan qadar.. andaikata berjumpa dengan seseorang yg baik akhlak dan agama, insyaallah rugrats akan terima walaupun pilihan org tua..kalau pilihan org tua lebih baik, ape salahnye.. (tp kalau boleh, biarlah pilihan sendiri, hikhik)..

    berserah kepada takdir bukan bermaksud kita mengharap seseorang tu akan datang bergolek2 mcm bola sepak yg anak neighbour sebelah dok baling masuk dlm umah tu tiba2 datang begolek2 atas riba kita sambil menjerit2, “kahwin la dgn i, kahwin la dgn i, i memang gilekan u dari dulu, i still solo sbb tunggu u, dah lama i tunggu u tau”, ekekeke.

    cinta itu indah, yg memerlukan pengorbanan.. pengorbanan dari segi mengenepikan rase takut untuk memulakan.. pengorbanan zaman bujang yg bebas.. pengorbanan untuk mengenepikan perasaan terhadap org lain, dan hanya memilih se’seorang’.. pengorbanan dari segi duit ringgit dan tenaga yg perlu untuk berusaha meminang idaman hati.. mesti berusaha untuk dapatkan jodoh, paling kurang dengan berusaha dgn doa..

    rugrats agak tak setuju andai kita jatuh hati pada seseorang, seseorang tu entah kenal entah tidak kita, entah tau entah tidak kita wujud, tapi kita pulak hanya duduk temenung di atas bendul pintu, sambil tunggu rombongan meminang dia tiba2 datang meminang kita entah bila, sambil kata “tolong la kawen dgn anak makcik, anak makcik dah gila bayang kat kamu, tiap2 malam mengigau tingat kat kamu, tolong la kawen dgn dia, kalau kamu kawen dgn dia, ari2 makcik buat cekodok yg kamu suka”.. ataupun tunggu seseorang datang merayu-rayu tanye kita, “i rela kalau u nak pinang i.. pinang la i, pls pls pls…”, ekeke.

    pokok pangkalnye perlu la usaha untuk dapatkan.. kalau perempuan, sambil2 lipat baju depan tv tu, maybe bole bagi hint kat mak, sambil lipat sambil nyanyi2 “oh, mama, saya mau kawen.. kawen dgn siapa, kawen dgn samad (sila ganti dengan nama pasangan yg sebenar di sini).. ohhh mama tolonglah, mama tolonglah.. saya mauuu kawennn..”, ekeke.
    kalau lelaki, usaha la betul2 untuk kumpul duit, bukan cuma ajak kahwin kosong je.. setakat cakap “kita kahwin nak?”, tp tak berusaha nak kumpul duit, tak usaha sampaikan kat org tua, takyah ler, sume org pun bole ajak kahwin, keke.. berusaha la untuk pinang sesorang yg istimewa tersebut, egegegege ayat skema.. yg paling penting, usaha dgn berdoa supaya kalau dia terbaik untuk kita dan terbaik untuk agama kita, maka permudahkanlah jodoh kita..

    wallahua’lam..

    dari pengalaman sendiri, alhamdulillah rugrats dah berkahwin dgn pilihan hati, nananannana..

    jadi cik northstar, saya pilih ‘pilihan sendiri’..
    saya kunci jawapan ni cik northstar!!! ekeke

  7. Aini says:

    Wow panjangnya orang kat atas ni ulas. hehe. To be honest, aku suka tengok drama Nur Kasih tu, sebab ada issue gak la.

    Soalan pasal jodoh, wow lagi sekali. Dah meningkat usia la katakan,so kena lah fikir. Depends on the situation, tak semestinya pilihan ibu bapa tu akan menjadi. Tak semestinya jugak cinta tu akan berkekalan kalau pilihan sendiri.

    “Bercinta bertahun pun putus juga.”

    Sebab hanya ada satu yang Maha Mengetahui, dan kita pun tahu siapa. Kaedah pemilihan tu mungkin relatif keberkesanannya, tapi dalam Islam pun ada mekanisme tersendiri, setuju?

    Oh aidil, tolongla jangan kawin dengan adik Nur yang menggediks tu.. hehe.

Leave a Reply

